Je eerste marketingkanaal: je klanten

Er zijn veel manieren om je merk te laten groeien, maar vaak vergeten ondernemers één van de meest krachtige en effectieve marketingkanalen: hun eigen klanten. 


De kracht van mond-tot-mond 
Mensen vertrouwen op de ervaringen en aanbevelingen van vrienden, familie en collega’s. Een positieve aanbeveling van een tevreden klant kan vaak meer gewicht in de schaal leggen dan een goed geplaatste advertentie. 
Hoe zorg je er nu voor dat je klanten ambassadeurs van je merk worden?  

Overtref de verwachtingen

Dat je producten en diensten top moeten zijn, spreekt voor zich. Zorg ervoor dat wat je aanbiedt niet alleen aan de verwachtingen voldoet, probeer deze verwachtingen zelfs te overtreffen! Klanten zullen eerder over je praten als ze een buitengewone ervaring hadden.  


Zo een buitengewone ervaring creëren kan heel eenvoudig zijn door net dat tikkeltje extra te doen zoals: reageren op vragen of klachten, persoonlijke aandacht geven, ... Vergeet niet, tevreden klanten delen graag hun ervaringen! 

Vraag actief om feedback en reageer

Vraag je klanten om feedback en gebruik hun info om je producten en diensten te verbeteren. Feedback vragen kan op vele manieren: wees actief op sociale media en reageer op berichten van je klanten. Verzamel Google reviews, stuur een korte follow-up e-mail na hun aankoop of vraag hen om een korte vragenlijst in te vullen. Ze voelen zich betrokken en denken na over je merk. 


Vergeet hen achteraf zeker niet te bedanken voor hun feedback en los eventuele problemen snel op. Hiermee laat je zien dat je hun mening waardeert! Bovendien kan je hun feedback ook gebruiken in je marketingkanalen. 

Case VPD

Een mooi voorbeeld is VPD. Bij elke levering laten de chauffeurs een kaartje achter met de link om snel een review te geven. Omdat de drempel laag is, zijn klanten snel geneigd een review achter te laten. Deze wordt dan ook nog eens snel opgevolgd: elke review, goed of minder goed, krijgt een bedankje of een gepersonaliseerd antwoord.  


Het resultaat: in 6 maanden tijd verdubbelde het aantal reviews en de meeste beoordelingen waren positief. 

 

 

Deel positieve ervaringen

Hebben je klanten een positieve ervaring? Laat hen deze delen op je website of sociale media kanalen, onder de vorm van cases of testimonials, bij voorkeur met een foto van de klant erbij. Dit is authentieke info die nieuwe klanten vertrouwen geeft in je merk en producten.  
Potentiële nieuwe klanten zullen geneigd zijn om te geloven dat anderen goede ervaringen hebben gehad en foto's van echte klanten maken deze verhalen persoonlijker en nog geloofwaardiger.  
 
Voor zakelijke klanten kan je nog verder uitbreiden met casestudies: beschrijf het probleem van de klant, voeg toe hoe jouw product of dienst geholpen heeft en wat het uiteindelijke beoogde resultaat was.


Heb je onze pagina ‘succesvol gedaan’ al bekeken? 

Je klanten zijn één van je meest waardevolle marketingkanalen. Door te focussen op uitstekende klantenservice, kwaliteitsproducten en een positieve klantenbeleving, kun je je klanten omzetten in enthousiaste ambassadeurs van je merk. Mond-tot-mondreclame is krachtig, kosteneffectief en kan een aanzienlijke impact hebben op de groei van je bedrijf.